Vad är Maisa?

Maisa är Apottis digitala klientportal. Via Maisa kan du sköta dina social- och hälsovårdsärenden oberoende av tid och plats. Via Maisa kan du till exempel boka tid till hälsostationen, ta del av resultatet av dina laboratorieundersökningar, fylla i ansökningar inom socialvården och fråga en yrkesperson om råd. Maisa fungerar både på din bordsdator, pekplatta och som en mobilapp på din smarttelefon. Kommuninvånarna kan ta i bruk Maisa i samband med införandet av Apotti i Vanda.

Maisa för med sig ett helt nytt sätt att uträtta ärenden inom social- och hälsovården: de nuvarande e-tjänsterna överförs från Vandas webbsidor och finns behändigt på ett och samma ställe. Maisa är den första e-tjänsten inom den offentliga sektorn där du kan uträtta ärenden inom både social- och hälsovården i ett och samma system.

Du loggar in i Maisa med dina bankkoder, mobil-ID eller med ett elektroniskt ID-kort. Då du använder Maisa är datasäkerheten tryggad. Om du inte kan uträtta dina ärenden via Maisa finns det fortfarande blanketter på Vantaa.fi som du kan skriva ut och fylla i precis som förut.

Maisa håller dig à jour med läget

Maisa är en mångsidig applikation som skickar dig en impuls för att påminna dig om bokade tider, meddelanden eller undersökningsresultat. Du kan själv välja om du vill få dessa påminnelser via e-post, sms eller till mobilappen.

Via Maisa kan du också på elektronisk väg uträtta ärenden för en annan person. Om du är myndig kan en annan myndig person ge fullmakt åt dig för att sköta sina ärenden. Via Maisa kan du till exempel sköta åldrade föräldrars ärenden. I egenskap av vårdnadshavare kan du också uträtta ärenden för ett barn i åldern 0–9 år. För minderåriga följer Apotti samma nationella praxis som Mina Kanta-sidorna. Av den anledningen är det tills vidare inte möjligt att via Maisa uträtta ärenden för 10–17-åringar. Den som är under 18 år och har ett elektroniskt ID-kort, mobil-ID eller nätbankens användar-ID kan uträtta ärenden via Maisa.

Nyheter

Twitter