Dickursby i Ljus 19.-20.11.2021


Dickursby i ljus är ett nytt ljuskonstevenemang vars syfte är att blåsa liv i Dickursby centrum och skapa ljus och gemenskap i novembermörkret. Ljusvägen består av självständiga och platsbaserade verk av ljus och ljud som lyfter fram överraskande stämningar och berättelser från den välbekanta stadsmiljön. Du kan gå igenom hela ljusvägen och se alla konstverk eller bara stanna upp och njuta av ett enda konstverk. Dickursby i ljus lyser upp staden som en del av konceptet Vanda i ljus och lyfter också fram barns och ungas konst, barnrättsveckan till ära.

Dickursby i Ljus 19.-20.11.2021 kl. 17-22.

Under evenemanget kommer det också att ordnas sidoevenemang vid ljuskonstverken. Dickursby i ljus är ett urbant evenemang som är öppet för alla, lättillgängligt och gratis. Evenemanget produceras av serviceområdet för kultur i Vanda, i samarbete med biblioteks- och invånartjänsterna, kulturellt ungdomsarbete, Dickursby församling (Tikkurilan seurakunta) och köpcentret Dixi.

KONSTVERK

1. FERNISSANS LJUS
Sami Joutsimies och Edward Leonard
Den gamla fabriken Fernissan visar en ny färg.

2. ALSTER FRÅN UNGAS KONSTVERKSTÄDER
Vandaungas konstverkstäder
De ungas ljus- och ljudkonstverk för Fernissas omgivning i ett nytt ljus.

3. VUODENAJOT (årsglid)
Janne Koivulahti
Tänk om årstiderna levde utan oss? Hur skulle det kännas att gå långsamt genom parken och samtidigt passera fyra årstider? Vad skulle det väcka i dig? Vilka känslor skulle det ge upphov till? Om tiden utplånades, skulle du vara lyckligare? Janne Koivulahtis Vuodenajot lyser upp Veteranparken till separata ögonblick, tider och stämningar.

4. KOTIPESÄ (boet)
Heli Suoninen
Verket reflekterar över individens konkreta och andliga hem i relation till sig själv och sin omgivning. För en del personer är hemmet alltid en stationär tillflyktsort och för andra är det livets ständiga kretslopp. Verket är också en metafor för livets kretslopp – livet börjar någonstans och slutar någonstans, men det är resan mellan början och slutet som gör livet meningsfullt.

5. PASSING
Anssi Ruotanen, Uula Korhonen
När vi dör kvarstår de stunder, där våra vägar möttes. Dessa ögonblick, minnen, som glömts föds på nytt. Verket Passing skapades efter kompositörens fars bortgång, vilket började höras i musiken som komponerades för verket. Syftet med verket är inte att hantera döden genom sorg utan att närma sig bortgång som ett efterlämnat spår av att ha passerat förbi, som ett minne och en effekt som slutligen ger upphov till tröst. I verket löper två berättelser parallellt, berättelsen för den som går och berättelsen för den som stannar kvar.

6. GAME ON
Severi Haapala
Ljusverket Game On bugar för videospelens historia och hyllar samtidigt laxstjärten. I verket öppnar sig olika nivåer som i videospel; den första är enkel och de följande är mer krävande. Vad betyder symbolerna för stadssamhället? Vem är spelets främsta motståndare? Vilket spel handlar det här om? En av verkets utgångspunkter är platsbundenhet, och om verket ger betraktaren insiktsglädje är spelet inte spelat för betraktaren.

7. HUURRE
Veera Koskivaara
Huurre (=imma) är ett för Vanda stadshus fasad designat ljusverk som leker med dialogen mellan reflektion och färger.

8. KUKA KUMMA KURKKASI? (=Vem var det riktigt som tittade?)
Vanda konstskola
Är vi i stan, i djungeln eller i en drömvärld? I Vanda konstskolas multimediakonstverk KUKA KUMMA KURKKASI? (=Vem var det riktigt som tittade?) dyker de av eleverna med olika tekniker skapade ögonen upp och försvinner i mörkret. Verkets ljudmaterial har skapats i en ljudverkstad som var öppen för alla elever.

9. BIBLIOTEKSPARKENS BELYSNING
Dickursby bibliotekspark klär sig i ett nytt ljus.

Nyheter

Twitter